פתאום, רוח של שינוי במפרשי העבודה

המתמודדים על ראשות מפלגת העבודה צפויים להתבקש לחתום על אמנה שלפיה גם אם יפסידו, יכבדו את ההכרעה הדמוקרטית ויישארו במפלגת העבודה. את היוזמה מובילים היו”ר הזמני של מפלגת העבודה מיכה חריש ומזכ”ל המפלגה חיליק בר, והיא נולדה בעקבות תקדים פרס, שעזב את מפלגת העבודה והצטרף לקדימה שבועות ספורים בלבד לאחר שהובס על ידי עמיר פרץ בהתמודדות על ראשות המפלגה ב-2005, וכמובן הפילוג שכפה היו”ר הקודם של המפלגה אהוד ברק, שנטש את המפלגה בינואר האחרון ולקח עמו ארבעה חברי כנסת.

להערכת חריש, “כל המועמדים יחתמו על זה. האמנה הזאת מתבקשת לאור החוויות הלא נעימות שעברו על המפלגה. שלא יהיה מצב שמישהו מהמועמדים מתנה את הישארותו בבחירתו והדבר ייצור מחויבות של המועמד גם לבוחריו”. הרעיון עלה במסגרת היערכות המפלגה לפריימריז לבחירת היו”ר, שיתקיימו בספטמבר הקרוב.

בינתיים הכריזו על התמודדותם חברי הכנסת יצחק הרצוג, עמיר פרץ ושלי יחימוביץ, וכן יו”ר מרכז השלטון המקומי שלמה בוחבוט. אולם בשטח המפלגתי מורגשת דריכות בימים האחרונים, לקראת הודעתו של היו”ר לשעבר עמרם מצנע, שעל פי הסימנים צפוי להודיע על הצטרפותו למרוץ. לדברי מצנע, טרם נפל הפור, אך עד תחילת מאי תתקבל ההחלטה שכן הוא יהיה זקוק לכמה שבועות לפחות לעריכת מפקד. המפקד בעבודה צפוי להסתיים ביוני, אז יינעל ספר הבוחרים ואלה שייכללו בו יהיו זכאים לבחור.

הצטרפותו האפשרית של מצנע המוערך למרוץ עשויה לשנות את פני ההתמודדות. עד כה מובילים על פי הסקרים חברי הכנסת יחימוביץ והרצוג, ומצנע נחשב לפופולרי בקיבוצים ובערים הגדולות, הקהלים שבהם זוכים השניים לתמיכה.

יחימוביץ אמרה אתמול בתגובה לאפשרות שמצנע יצטרף להתמודדות כי “מוקדם מדי להתייחס למה שלא קרה אבל אין ספק שהעובדה שיש מתמודדים רבים על הנהגת העבודה מעידה על כך שהיא מפלגה עם עתיד. אמנם אני בטוחה שאני מתאימה יותר מכולם בנסיבות האלה להנהיג את העבודה, אבל אין זה אומר שהאחרים אינם ראויים”.

הנעלם הגדול כרגע במפלגת העבודה הוא היקף המפקד שמבצעים המועמדים, השומרים את המספרים קרוב לחזה ויחשפו אותם רק סמוך לנעילת המפקד. יחימוביץ חשפה אתמול דוכני התפקדות שהיא מציבה במרכזי הערים ברחבי הארץ לטובת התפקדות למפלגת העבודה, זאת לאחר שביום שישי האחרון סיימה פיילוט מוצלח ב-12 ערים גדולות. יחימוביץ מבקשת בכך למנף את הפופולריות שלה בציבור כפי שהדבר משתקף בסקרים ולגייס עוד תומכים.

מועמדותו של עמיר פרץ זכתה אתמול לחיזוק, כשהשחקן צחי נוי ובני משפחתו התפקדו למפלגה והבטיחו לבחור בו לראשות העבודה. על פי ההערכות, יש כיום כ-30,000 מתפקדים בעבודה, מספר שצפוי להכפיל עצמו בעקבות מפקדי המועמדים.

מאת מזל מועלם, מתוך אתר הארץ מתאריך 21/04/11

תאריך פרסום:22/04/2011